Πώς εμπλουτίζω ένα Κεφάλαιο


Πως εμπλουτίζω ένα κεφάλαιο 

Καλησπέρα στην όμορφη παρέα μου 💕 Πριν ξεκινήσουμε θα ήθελα να επισημάνω πως ότι γράφω είναι βάση της δικής μου μικρής, συγγραφικής, εμπειρίας και στόχος μου είναι να βοηθήσω όπως μπορώ τους ανθρωπους που θεωρούν χρήσιμες αυτές τις συμβουλές και ζητάνε την άποψη ή την βοήθειά μου. 
Σήμερα θα συζητήσουμε το θέμα των «μικρών κεφαλαίων». Είστε πολλοί εκείνοι που θέσατε το ερώτημα για το πως ένα κεφάλαιο εμπλουτίζεται δίχως να γίνει βαρετό στον αναγνώστη. Εγώ θα σας γράψω την τακτική που προσωπικά, εφαρμόζω και ακολουθώ και ελπίζω να την κατανοήσετε και να διευκολύνει και εσάς. Καλή ανάγνωση και μην ξεχνάτε ότι οι απόψεις και οι ενστάσεις είναι πάντα ευπρόσδεκτες. 


1.Πως θα ξεκινήσω ένα κεφάλαιο 

Η αρχή σε ένα βιβλίο, σαφώς και σε κάθε κεφάλαιο πρέπει να είναι δυνατή ώστε να τραβήξει και να καθηλώσει τον αναγνώστη από την πρώτη κιόλας παράγραφο, αυτό το ξέρουμε, είναι γνωστό! Άλλωστε σε ποιον αναγνώστη, αρέσει να διαβάζει ρηχά γεγονότα, ανυπομονώντας να φτάσει σε κάποιο σημείο ώστε να μην βαρεθεί παραπάνω; 

Με τον ορισμό ‘’δυνατή’’ πολλά μπορεί να καταλάβει ο καθένας ωστόσο εγώ θα σας δώσω κάποια παραδείγματα. 

Δυνατή αρχή ΔΕΝ είναι

- Το ξυπνητήρι έδειχνε οκτώ. Δυσκολεύτηκα να σηκωθώ αφού το χθεσινό βράδυ ξενυχτήσαμε με τον Ηλία. Αχ...ο Ηλίας πόσο γοητευτικό αρσενικό. Στην συνέχεια διάλεξα εκείνο το κίτρινο φόρεμα που μύριζε καλοκαίρι. Αναδεικνύει την προσεγμένη σιλουέτα μου…..

Πες μου σε παρακαλώ...δεν βαρέθηκες ήδη; γιατί εγώ βαρέθηκα! 😖

Δυνατή αρχή ΕΙΝΑΙ

- Το πρόσωπο του Ηλία πάνιασε όταν είδε το παγωμένο μου το βλέμμα και πράξη να κάνω όσα νωρίτερα τον απείλησα και του φάνηκαν αστεία. Ο Θεός του έκλεψε την μιλιά, τα πόδια του δεν τον κράτησαν παραπάνω και έπεσε στο έδαφος, δίπλα στο αίμα που λίμναζε από το ίδιο το μαχαίρι που μονάχη έμπηξα στο στομάχι μου.

Τώρα; Μήπως βρήκες κάποιο ενδιαφέρον; Και εγώ βρήκα, φίλτατε! 😀

Όπως διαπίστωσες, οι ασήμαντες σκηνές δεν παύουν να είναι ασήμαντες σκηνές. Το βιβλίο δεν είναι ταινία που οι ηθοποιοί αφιερώνουν ένα λεπτό σε μια τέτοια παρόμοια σκηνή, στο μυθιστόρημα απαιτείται χρόνος για μια περιγραφή, μην την σπαταλήσεις σε ανούσιες πράξεις. Αλλά και αν το κάνεις κάντο με διαφορετικό τρόπο, έχοντας κάτι να πεις. Αν θες να γράψεις ότι η πρωταγωνίστρια σου φόρεσε ένα κίτρινο φόρεμα, γράψε το αλλά συνόδευσε το και με μια διαπίστωση όπως ότι η κοιλίτσα της ηρωίδας, μεγάλωσε και φοβήθηκε στο ενδεχόμενο μιας εγκυμοσύνης. Αν θες να γράψεις για ένα άσκοπο τηλεφώνημα με την φίλη της, γράψε το αλλά πρόσθεσε και έναν διάλογο που αποκαλύπτει κάτι σημαντικό. Ο αναγνώστης δεν θέλει να διαβάζει για αστείους διαλόγους μεταξύ δύο φίλων που δεν έχουν τίποτα να προσάψουν. 

2.Τόπος και χρόνος

Σε κάθε αρχή ενός κεφαλαίου πρέπει να αναφέρεις τον τόπο και τον χρόνο. Δεν εννοώ, Αθήνα 6 μ.μ.
Αλλά να μας το αποκαλύψεις γράφοντας. 

π.χ. Η Μαρίνα υποδέχτηκε τον αλαφιασμένο Πέτρο στην πόρτα του σπιτιού της. Μόλις χθες είχαν χωριστεί, αναρωτιόταν τι μπορεί να επιζητούσε πρωί πρωί! 

Τόπος---> Το σπίτι της Μαρίνας
Χρόνος---> Πρωί 

Δεν χρειάζεται να είναι όλα συγκεκριμένα αρκεί να γνωρίζει ο αναγνώστης που διαδραματίζεται η σκηνή. Αυτό βοηθάει να πλάθει και ευκολότερα τις εικόνες, στο μυαλό του.


3. Προετοιμασία 

Ο Πέτρος για να επισκέφθηκε τόσο νωρίς την κοπέλα του, θα είχε κάποιο λόγο. Μην τον δώσεις αμέσως. Προετοίμασε το πεδίο, μοιράσου τις σκέψεις σου σαν αφηγητής με το κοινό. Αναρωτήσου, μάντεψε. 

π.χ. Δυσοίωνες σκέψεις ήρθαν στο μυαλό της Μαρίνας βλέποντας το ανταριασμένο πρόσωπο του Πέτρου. Τι μπορεί να είχε συμβεί ώστε να τον αναγκάσει να τρέξει στο κατώφλι του σπιτιού της με τα πόδια; 
Το τελευταίο σκηνικό που έγινε στο κλαμπ, το βράδυ εκείνο που το αλκοόλ την οδήγησε στην απιστία, ίσως ήταν και η αιτία που στεκόταν μπροστά της. Ίσως είχε μάθει για την προδοσία της. Φοβόταν...ήξερε ότι ο Πέτρος δεν θα της το συγχωρούσε ποτέ…… 

Έτσι μαθαίνουμε καλύτερα και τον πρωταγωνιστή του βιβλίου. Μέσα από τις σκέψεις και τα αισθήματα του. 


4. Στο ζουμί της υπόθεσης

Ωραία όλα τα παραπάνω αλλά κάποια στιγμή πρέπει να μπεις και στο ζουμί της υπόθεσης. Το νόημα του συγκεκριμένου κεφαλαίου. Μην ξεχνάς, κάθε κεφάλαιο είναι μια αποκάλυψη, είναι η συνέχεια της υπόθεσης, η ιστορία δεν πρέπει να μένει στάσιμη. 
Και αφού κέρδισες το ενδιαφέρον του αναγνώστη, προετοίμασες και το έδαφος ήρθε η ώρα για την ‘’βόμβα’’. Η βόμβα πρέπει να είναι κυριολεκτικά βόμβα! Να αποκαλύπτει κάτι που ίσως και ο αναγνώστης δεν το είχε υποψιαστεί. 
Στο ζουμί ξεκινάνε και οι διαλογοι. 

π.χ. - Μέχρι και το βλέμμα σου, προδίδει την προδοσία σου. Τα έμαθα όλα Μαρίνα, και μάντεψε από ποιον! Από την κολλητή σου την Αλεξάνδρ
- Η ζήλεια σου, έφτασε στα όρια της! Αν νομίζεις ότι θα κάτσω να με προσβάλλεις είσαι γελασμένος

Έχουμε δύο βόμβες. Η πρώτη ήταν η διαπίστωση της Μαρίνας που βγήκε αληθινή. Ότι τον απάτησε και η δεύτερη ότι η προδοσία της κολλητής της. 

Φυσικά ανάμεσα στους διαλόγους θα υπάρξουν και κάποιες μικρές λεπτομέρειες κινήσεων. Αλλιώς θα θυμίζει σενάριο και όχι βιβλίο.

-Πάψε να με κοροϊδεύεις μες τα μούτρα μου, ηλίθια! 

είπε ο Πέτρος, τραβώντας την από το λιλιπούτειο χέρι της.

-Είναι ψέματα, πάντα σε έκανε κέφι η Αλεξάνδρα, καλά το είχα καταλάβει εγώ.

Ισχυρίστηκε η έντρομη Μαρίνα που με κάποιον τρόπο έπρεπε να καλύψει το ατόπημά της. 

5. Κορύφωση, Απόφαση

Το κεφάλαιο φτάνει στο τέλος του, πρέπει να δώσεις την λύση στο πρόβλημα ή έστω μια προσωρινή απόφαση. 

π.χ.
- Ο Πέτρος την χτύπησε και αποχώρησε
-Ο Πέτρος δέχτηκε την συγγνώμη της
- Η Μαρίνα λιποθύμησε
- Η Μαρίνα τον έδιωξε

Το κείμενο χρειάζεται ένα καλό φινάλε που ωστόσο δεν θα λύνει όλα τα προβλήματα. Ας πούμε το πρόβλημα με την φίλη της θα παραμείνει στον αέρα όπως και η συνέχεια του σκηνικού.
Μπορεί ο πέτρος να την χτύπησε και να έφυγε αλλά εσύ δεν θα γράψεις τι ακολούθησε, αυτό είναι μέρος του επόμενου κεφαλαίου. 
Μπορεί η Αλεξάνδρα, η φίλη της να πρόδωσε το μυστικό της αλλά εσύ δεν θα δώσεις το γιατί σε αυτό το κεφάλαιο. Αντίθετα μπορείς να προσθέσεις ένα ακόμη παραπάνω. 

π.χ. - Τηλεφώνησε στην Αλεξάνδρα, ζητώντας μια λογική απάντηση.
-Γιατί αποκάλυψες στον Πέτρο, όσα έγιναν στο κλαμπ; 
- Συγγνώμη… αλλά έπρεπε Μαρίνα.

Η τελευταία φράση κρύβει πολλά. Κρατάει σε αγωνία τον αναγνώστη. Βασάνισέ τον περισσότερο, λοιπόν! Μην αποκαλύψεις γιατί έπρεπε να την προδώσει, δώσε το στο επόμενο κεφάλαιο. Ίσως στο μεθεπόμενο ή στο τέλος! Πάντως όχι στο τωρινό. 


6. Grande finale

Είναι το σημείο που θα αφήσεις με την απορία τον αναγνώστη, με κομμένη την ανάσα. 
Με την λήξη του διαλόγου, πάρε θέση σαν αφηγητής και πρόσθεσε τις δικές σου σάλτσες. 

π.χ. - Συγγνώμη...αλλά έπρεπε Μαρίνα

Τίποτα δεν μπορούσε να περάσει από το μυαλό της. Τι ήταν τόσο δυνατό ώστε να σπάσει την φιλία τους; τι παραπάνω έπρεπε για να φέρει το τέλος μιας χρόνιας φιλίας; 
Δύσκολο για την Μαρίνα και ακόμη δυσκολότερο για την Αλεξάνδρα.

Γιατί πρέπει να τελειώνεις ένα κεφάλαιο, αφήνοντας ένα καινούργιο μυστήριο; 

Δεν είναι κανόνας, είναι η μέθοδος «δεν αφήνω τον αναγνώστη να αφήσει το βιβλίο μου από τα χέρια του» αν θες την ακολουθείς.


Αυτά είχα να μοιραστώ μαζί σου. Ελπίζω να σου φανούν χρήσιμα και κάπως να σε ξεμπλόκαρα! Αν θες μπορείς να αφήσεις και εσύ το σχόλιό σου όπως και ποιο θα ήθελες να είναι το επόμενο θέμα, περί συγγραφής, που θα επιθυμούσες να κουβεντιάσουμε. 

Στο παρόν blog θα βρεις και άλλα θέματα γραφής όπως και το μυθιστόρημά μου «Ακατέργαστο Διαμάντι» που ανεβαίνει ανά κεφάλαιο.
Στην εφαρμογή του wattpad θα βρεις το 2ο βιβλίο μου με τίτλο «Ισόβια Κάθειρξη» 

Και σε αυτό το λινκ θα διαβάσεις την συνέντευξη που πρόσφατα παραχώρησα

https://docuventa.gr/10-sta-10-ti-maria-tsavala/

Σε ευχαριστώ για τον χρόνο σου, με εκτίμηση , Μαρία Τσαβαλά


Σχόλια

  1. Απλά Μπράβο σου ❤️ Αυτό το κεφάλαιο μου έσωσε το βιβλίο!!! Πραγματικά το έγραψες την κατάλληλη στιγμή! Γράφω και εγώ ερασιτεχνικα βιβλία στο wattpad απλά θα ήθελα να κρατήσω την ανωνυμία μου.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Δικαίωμα σου να πράττεις όπως εσύ επιθυμείς 😍 σε ευχαριστώ για τον χρόνο σου, καλή συνέχεια στο έργο σου, εύχομαι κάθε επιτυχία.

      Διαγραφή
  2. Λοιπόν, βρίσκω εξαιρετικά ενδιαφέρον το συγκεκριμένο σου κεφάλαιο και δεν μπορώ παρά να συμφωνήσω στις συγγραφικές διαπιστώσεις και τεχνικές. Βλέπω ότι δουλεύεις συγκροτημένα, με σχέδιο και κατεύθυνση και χαίρομαι ειλικρινά.
    Πάντα εύχομαι το καλύτερο Μαρία. Την καλησπέρα μου.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Καλησπέρα Γιάννη 😀 χαίρομαι που συμφωνείς, η αλήθεια είναι ότι δεν τα είχα γράψει ποτέ σαν "κανόνες" σε κάποιο χαρτί μου απλά έβαλα κάτω τις σκέψεις με τον τρόπο που εγώ λειτουργώ και δημιούργησα αυτό το κείμενο. Φυσικά τίποτα δεν είναι απόλυτα. Καλή συνέχεια και σε εσένα 🙏

      Διαγραφή
  3. Πω πω... και θεωρούνται δεδομένα όλα αυτά. Θα αρχίζω να τα εφαρμόζω πιο προσεκτικά!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Μαρία μου, δεδομένο τίποτα δεν είναι. Είναι απλά ο δικός μου τρόπος. Παρόλα αυτά θα σου πω ότι από τα 6, τα 3 σίγουρα είναι καλό να εφαρμόζονται για ένα επιτυχημένο βιβλίο. Σε ευχαριστώ για το σχόλιο και μην ξεχνάς η πολλή δουλειά πάντα ανταμείβεται 😍💖

      Διαγραφή

Δημοσίευση σχολίου

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

ΠΩΣ ΕΞΑΣΚΩ ΤΗ ΓΡΑΦΗ ΜΟΥ 5 ΤΡΟΠΟΙ